Zhao Zhenkai – (ur. 1949), przybrał pseudonim Bei Dao, który można przetłumaczyć jako Północną Wyspę, co nawiązuje do jego pochodzenia i upodobania do samotności. Należy do grona poetów chińskich, którzy przeciwstawili się Rewolucji Kulturalnej. Jego wiersze pełniły funkcję buntowniczego hymnu prodemokratycznego ruchu w Chinach. W 1989 r. wziął udział w literackiej konferencji w Berlinie, skąd nie udało mu się już wrócić do kraju. Jego poezję przetłumaczono na ponad 25 języków. Był kilkakrotnie nominowany do literackiej Nagrody Nobla.
Adina Zemanek: Parę słów o poezji chińskiej
Od najstarszej
antologii znanej nam dzisiaj (Księga
Pieśni, której najstarsze utwory pochodzą z XI w. p.n.e.) aż do początku
XX w., poezja właśnie – nie proza czy dramat – była sztandarowym działem
klasycznej literatury chińskiej. Poezja cieszyła się najwyższym prestiżem, była
ściśle związana z językiem klasycznym, pełniła rolę nośnika politycznych i
kulturowych aluzji, środka kształcenia moralnego (tę właściwość pieśni
wychwalał Konfucjusz); związana była z wysoce wykształconą, konfucjańską elitą
intelektualną i polityczną i z wartościami przez nią wyznawanymi. Dla elit
pełniła rolę środka komunikacji, pozwalającego wysoce literacko wykształconym
odbiorcom odczytać ukryte w pieśniach informacje o charakterze autora. Na
przestrzeni wieków rozwinęło się wiele gatunków poezji, ściśle związanych ze
specyfiką języka chińskiego, z których najbardziej znane to mające pierwotnie
akompaniament muzyczny teksty z Księgi
Pieśni, tajemnicze, pełne szamanistycznych wątków wiersze ze zbioru Pieśni z Chu (IV-II w. p.n.e.),
rytmiczne poematy opisowe fu z
dynastii Han (206 p.n.e.-210 n.e.), utwory shi, których wymagania formalne były równie rygorystyczne jak te
europejskich sonetów (złoty wiek opartej o schematy tonalne poezji to czasy
dynastii Tang, 618-907) i utwory komponowane do istniejących melodii – ci z dynastii Song (960-1279).
Zachęcamy do przeczytania wybranych utworów poezji chińskiej.
Zachęcamy do przeczytania wybranych utworów poezji chińskiej.
Organizatorzy:
Instytut Konfucjusza w Krakowie
Śródmiejski Ośrodek Kultury w
Krakowie
Partnerzy:
Dziennik Polski
Radio Kraków
TVP 3